Gyakran előfordul, hogy vásárolunk egy terméket, ami rövid időn belül meghibásodik.

Mit tehetünk ilyen esetben és milyen igényérvényesítési határidők vannak?

A szavatosság témaköre rendkívül szerteágazó, és sok helyen találkozhatunk speciális szabályokkal. Jelen cikkemben egyelőre az általános szabályokat szeretném bemutatni.

Mit tekintünk hibás teljesítésnek?

A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

A köznapi értelemben hibásnak tekintett szolgáltatás nyújtása önmagában nem szükségképpen jelent hibás teljesítést, számos esetben ugyanis magából a szolgáltatás természetéből adódik, hogy a jogosult eleve nem számíthat minden hibától mentes szolgáltatásra. A teljesítés hibátlan vagy hibás voltát ezért alapvetően az adott konkrét szerződés tartalmához – a felek szerződési akaratához – kell mérni: a felek megállapodása határozza meg ugyanis a szerződés tartalmát, a kötelezett által vállalt szolgáltatást és annak minőségét is, amelyhez képest megállapítható, hogy a szolgáltatás köznapi értelemben vett hibája egyben jogi értelemben is hibás teljesítést eredményez-e.

Ha a szolgáltatás minőségével kapcsolatban sem a felek szerződése, sem külön jogszabály nem fogalmaz meg más elvárásokat, a szolgáltatásnak alkalmasnak kell lennie a rendeltetése szerinti, tehát az ilyen szolgáltatások esetében általánosan megszokott céljának betöltésére, és rendelkeznie kell az azonos fajtájú szolgáltatások szokásos, elvárható minőségével. A rendeltetés szerinti célra való alkalmasság megítélése során az irányadó minőségi előírásokat, szabványokat és a kötelezettnek a szolgáltatás tulajdonságaira vonatkozó leírását és egyéb nyilvános kijelentéseit is értékelni kell. A szolgáltatás tehát mindezekre figyelemmel – a felek eltérő megállapodásának, illetve külön jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában – hibás, ha bármely okból nem alkalmas a rendeltetésének megfelelő felhasználásra, vagy nem rendelkezik az ilyen szolgáltatások szokásos, a jogosult által elvárható minőségével. (Polgári Jog I-IV. – új Ptk. – Kommentár a gyakorlat számára Hatodik Kiadás)

Milyen határidőn belül érvényesíthetünk igényt?

A jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el.

Ha fogyasztói szerződésről van szó, a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el.

Ha ingatlanról van szó, a szavatossági igény a teljesítés időpontjától számított öt év alatt évül el.

Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

Mit is jelent ez a törvényi vélelem a gyakorlatban? Azt jelenti, hogy fél éven belül a fogyasztónak nem kell bizonyítania, hogy a hiba már megvolt a teljesítéskor a termékben, hanem vita esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania a hibátlan teljesítést.

Milyen igényt érvényesíthetünk?

A jogosult választhat az alábbiak közül:

  • kijavítást vagy kicserélést igényelhet, (kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet); vagy
  •  az ellenszolgáltatás (vételár) arányos leszállítását igényelheti,
  • a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, (kivétel: Fogyasztó és vállalkozás közötti – ingó dolognak minősülő áru adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló – szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági jogai gyakorlása keretében a hibát a kötelezett költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással sem javíttathatja ki azt.)
  • a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a megfelelő határidőn belül nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Az elállás gyakorlatban a termék és a fizetett vételár kölcsönös visszaszolgáltatását jelenti. A vállalkozás által felajánlott kupont, vagy a vételár levásárlásának lehetőségét nem vagyunk kötelesek elfogadni!

A cikk kereteibe egyenlőre a fenti szabályok ismertetése fért bele, de hamarosan olvasható lesz a további szabályokról szóló cikkem is!

Amennyiben szavatossági ügyekben jogi segítségre van szüksége, forduljon hozzám bizalommal!

ÁLLOK RENDELKEZÉSÉRE

KONZULTÁCIÓ

Konzultációt kezdeményezhet.

ÜZENET

Visszajelzést küldhet az oldalról.

E-MAIL

Hagyományos e-mailt is küldhet.

VÉLEMÉNY

Fontos az ügyfelek véleménye.

Ezt a honlapot dr. Rozgonyi Anna Júlia, a Budapesti Ügyvédi Kamarába 19366 lajstromszámmal bejegyzett, és 36067882 kamarai azonosító számon nyilvántartott ügyvéd tartja fenn, az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a Magyar Ügyvédi Kamara honlapján találhatók. Az ügyvédi honlap tartalmára és megjelenésére vonatkozó rendelkezéseket a Magyar Ügyvédi Kamara által megalkotott, az ügyvédi hivatás etikai szabályairól és elvárásairól szóló szabályzat tartalmazza.