
A távellenjegyzés lehetősége egy igazán friss jogintézmény, mely igazodik a modern kor követelményeihez, és számos alkalommal megkönnyítette már az ügyfeleim dolgát, illetve így már nem képezhet akadályt az ügyvédválasztásban a távolság, hiszen az internet segítségével az egész világ elérhető!
Legutóbb a távellenjegyzés segítségével egy jelenleg Shanghai-ban élő ügyfelemmel sikerült egy céges ügyet megoldani, ez esetben határidős, és igen jelentős volt a probléma, és az ügyfél nem tudott hazajönni (illetőleg az nagy költséggel járt volna)
A távellenjegyzésről bővebb tájékoztatás itt található.
Jelen cikkel a gyakran felmerülő kérdésekről, illetve a távellenjegyzés konkrét folyamatáról szeretnék beszélni.
Ha az okirat ellenjegyzése ebben a formában történik, az a gyakorlatban úgy zajlik, hogy előzetesen leegyeztetem az ügyfeleimmel az okirat tartalmát, ekkor minden kérdésére választ kap, mindent alaposan átbeszélünk.
Az átbeszélés után a véglegesített okiratot megküldöm e-mailben (természetesen lehetőség van postai átküldésre is, ha valami miatt az ügyfél nem tud nyomtatni, de ez a megoldás időigényesebb, így eddig nem került rá sor).
Ezt követően a megbeszélt példányszámban az ügyfél aláírja a dokumentumot, majd elpostázza nekem.
Amikor megkaptam az iratokat megbeszélünk egy időpontot, amikor Skype-on beszélünk egymással úgy, hogy kamerán is lássuk egymást.
Mennyi időt vesz igénybe a beszélgetés?
Körülbelül 10 percet.
Mi is történik ezen a beszélgetésen?
Fontos, hogy jól lássam a velem beszélő ügyfelet. Szoktam kérni, hogy jól megvilágított helyre üljön, illetve lehetőség szerint jó minőségű kamerát használjon. Itt az a tapasztalatom, hogy a laptopok beépített kamerái nem mindig adnak felhasználható képet, ilyenkor szoktam kérni, hogy váltsunk át mobiltelefon használatára (a Skype programnak elérhető applikációjára). A mai mobiltelefonok kamerája általában már nagyon jó minőségű képet ad.
Mi van akkor, ha bármi miatt nem megoldható, hogy otthon, nyugodt körülmények közt jelentkezzen be?
Ez sem lehet probléma. Ha a képminőség megfelelő, bárhol le lehet bonyolítani a beszélgetést. Volt olyan távellenjegyzésem, ahol az ügyfél máshogy nem tudta megoldani, és az autójában, a forgalomból kiállva történt a távazonosítás, illetve a távellenjegyzés.
Mi történik konkrétan beszélgetés során?
Először megkérdezem, hogy hozzájárul-e a távazanosításhoz. Fontos kiemelni, hogy a beszélgetés rögzítésre kerül (természetesen ezt is jelzem előre), és azt nekem meg kell őrizni, hogy utólagosan is igazolható legyen a távellenjegyzés szabályossága.
Ezt követően be kell mutatni a személyi igazolványt és a lakcímkártyát, úgy, hogy azon minden adat látható legyen, majd felolvasni róla a legfontosabb személyes adatokat (név, születési hely és idő, anyja neve, lakcím).
Ezután még egyszer röviden ismertetem az iratot, amire a távellenjegyzés vonatkozik illetve rákérdezek, hogy azt az ügyfél írta-e alá, a kamerába bemutatott okiraton látható aláírás az ő aláírása-e, és hogy megfelel-e az akaratának a benne foglalt nyilatkozat.
Amint ezzel megvagyunk, gyakorlatilag minden készen van a távellenjegyzéshez, tehát én is aláírom, ellenjegyzem az okiratot, ellátom a pecsétemmel és szárazbélyegzővel.
Az elkészült okiratból az ügyfél által kért példányszámot visszapostázom a részére, illetve ha további hivatali ügyintézés szükséges, az iratokat továbbítom a megfelelő hatóság felé.
Fontos számomra, hogy ügyfeleim teljes mértékben átlássák az eljárás menetét, és ezáltal biztonságban érezhessék magukat, ha a távellenjegyzést választják. Emiatt kérem, ha az eljárással kapcsolatban bármilyen további kérdés van, szíveskedjék azt részemre megírni az erre nyitva álló felületen!