Mi is az elektronikus aláírás?
Ennek segítségével elektronikus úton állíthatunk elő hiteles elektronikus dokumentumokat, tehát egyes esetekben kiválthatják az egyes hatóságok előtti személyes megjelenést, így könnyen és gyorsan intézhetjük az ügyeinket otthonról, számítógépünk, vagy akár mobiltelefonunk segítségével.
Milyen ingyenesen elérhető elektronikus aláírások léteznek?
Jelenleg Magyarországon az Ügyfélkapuhoz kapcsolódó AVDH és a személyi igazolványhoz kapcsolódó elektronikus aláírás elérhető.
Az AVDH-ról már korábbi cikkeimben írtam, (link, link), jelen cikkben a személyi igazolványhoz kapcsolódó elektronikus aláírást szeretném bemutatni.
Mi is az e-személyi?
Az eSzemélyi egy olyan 2021. június 23-átől kiállított állandó személyazonosító igazolvány, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik.
Mit is jelent ez? Elődjétől, a 2016. január 1. előtt kiállított személyazonosító igazolványtól az különbözteti meg, hogy rendelkezik chippel, amelynek segítségével számos elektronikus, kényelmi szolgáltatást vehetünk igénybe: pl. elektronikus ügyintézés, elektronikus aláírás, közösségi közlekedés, eRecept kiváltása stb
eSzemélyit ingyenesen igényelhet minden – személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó – Magyarország területén vagy külföldön élő magyar állampolgár, továbbá a letelepedett, bevándorolt, oltalmazott vagy menekült jogállású külföldi polgár.
Az okmányhoz kapcsolódó elektronikus aláírás szolgáltatást Ön díjmentesen igényelheti jelenleg a kormányablakokban, okmányirodákban személyesen, a személyazonosító igazolvány igénylésével egy időben, vagy utólag az okmány birtokában. (forrás: www.eszemelyi.hu )
Mi miatt is született a jelen cikk, miért lesz egyre fontosabb, hogy rendelkezzünk elektronikus aláírással? Nem lehet minden ügyben személyesen eljárni?
A cikk apropója az új ingatlan-nyilvántartási törvény közelgő hatályba lépése, melynek jelenlegi várható időpontja 2025.01.15. A hatályba lépést követően csak úgy lesz lehetőség ingatlan tulajdonát átruházni, ha rendelkezünk elektronikus aláírással, (AVDH is megfelelő) illetve amennyiben ilyennel nem rendelkezünk, nem lesz elegendő az eljáró ügyvéd előtt megjelenni, hanem a szerződéskötés előtt el kell majd mennünk a legközelebbi kormányhivatalba, ahol az adott ügyletre vonatkozó elekrtonikus aláírást a részünkre a kormányhivatal létrehozza.
Ez úgy gondolom, jelentős kellemetlenség lehet, egyes esetekben utazással is jár, a sorban állás miatt sok időbe is telhet, így mindenképpen javaslom az elektronikus aláírás beszerzését!